Sunt companiile conștiente că angajații lor fac ore suplimentare și ajung să fie tot mai stresați?

La începutul pandemiei, multe companii au ales să-și protejeze angajații prin instaurarea inițiativei de lucru de acasă, ceea ce a ridicat îngrijorarea că aceștia vor avea dificultăți să se adapteze și să găsească un echilibru între viața profesională și cea personală. Cât de dificil este să te deconectezi, pe măsură ce linia dintre serviciu și timpul personal se estompează, cu biroul fiind acum în colțul camerei de zi sau al dormitorului? Există sentimentul de datorie, care ne împinge să fim disponibili și după program, să verificăm e-mailurile și după ce am încheiat ziua de muncă?

Nivelurile de stres nu au crescut pe parcursul pandemiei

Conform sondajului „Disconnect to Reconnect” al grupului Adecco, s-a constatat că 45% dintre angajați au raportat că lucrează și după program, iar 60% își verifică e-mailurile după ce ziua de lucru s-a terminat. Acest lucru nu este cu mult mai diferit față de perioada pre-pandemică – sugerând că lucrătorii se simțeau deja stresați și epuizați din cauza orelor suplimentare. În cazul în care companiile știau acest lucru, este clar că nu luau suficiente măsuri pentru a susține bunăstarea propriilor angajați.

Cum s-a transformat relaxarea pentru angajații în home office

Programele și locațiile flexibile au făcut tranziția mai ușoară de la viața profesională la cea personală, deoarece angajații au dobândit controlul asupra momentului în care au ales să fie „în afara programului”.

Deci, cum au ales angajații să se deconecteze? Fără navetă, ei și-au dedicat energia petrecând mai mult timp cu familia și prietenii (41%), ocupându-se de hobby-uri (20%) și concentrându-se asupra sănătății lor (29%). Angajații de toate vârstele au acordat prioritate timpului social suplimentar cu cei dragi. Cei tineri au avut mai multe șanse să asculte muzică sau să facă sport în tentativa lor de a se deconecta, în timp ce angajații mai în vârstă preferau să citească sau să se uite la televizor.

Cei care au continuat să lucreze la birou în timpul pandemiei s-au luptat mai mult cu deconectarea după muncă și s-au simțit mai adesea stresați, în comparație cu cei care au lucrat de acasă (24% față de 17%).

Angajații nu se grăbesc să se întoarcă la birou

În prezent, există o îngrijorare tot mai mare că revenirea la birou cu “normă întreagă” va afecta moralul angajaților, deoarece implică reintroducerea navetei în programul de muncă. Pe măsură ce încep să se întoarcă la birou, vor putea angajații să se deconecteze eficient sau vor fi forțați să-și abandoneze noile hobby-uri, să-și ignore sănătatea sau să renunțe la timpul cu familia și prietenii? Aproape o treime (29%) dintre angajații care au lucrat de la birou în timpul pandemiei, sunt mai dispuși să-și părăsească compania în următorii doi ani.

A fi capabil să te deconectezi de la locul de muncă este vital pentru bunăstarea angajaților. Pentru companiile în care întoarcerea la birou este inevitabilă, este posibil să fie necesară implementarea mai multor inițiative de wellness, pentru ca angajații să poată continua deconectarea de la programul official de muncă într-un mod cât mai eficient.

Este foarte important modul în care companiile își percep provocările în ceea ce privește sănătatea mintală a angajaților și ce sprijin le oferă acestora. Companiile par să nu fi observat că înainte de pandemie angajații erau la fel de stresați și lucrau poate mai mult decât în timpul ei. Deși flexibilitatea oferită de munca remote a făcut mai ușoară deconectarea, companiile nu au făcut suficiente demersuri pentru a-și susține principalul capital – angajații interni.

Articol scris de Sabrina Dobrescu

Marketing & Communications Manager Adecco România