Este Facebook un instrument valid de recrutare?

Atragerea și păstrarea talentelor într-o companie a devenit una dintre problemele cheie în ceea ce privește managementul angajaților în cadrul mai multor organizații.

Metodele de recrutare tradiționale, așa numitele „post and pray”, nu mai sunt suficiente pentru a atrage angajați talentați într-o companie. Principalele motive sunt că aceste metode se concentrează doar pe un grup limitat de potențiali candidați, dar nu acordă organizațiilor acces la talentul foarte căutat care poate fi prezent în grupurile de candidați semi-pasivi și pasivi.

În efortul de a găsi acești candidați mai rapid și mai ieftin, au fost create noi instrumente de recrutare prin intermediul mediului online. Odată cu creșterea exponențială a utilizatorilor de social media, în special a rețelelor de socializare, Facebook a dezvoltat instrumente strategice care pot fi folosite pentru a identifica, atrage și recruta atât potențiali candidați activi, cât și pasivi.

Facebook poate fi o opțiune eficientă în procesele de recrutare, din două perspective:

  • Costuri;
  • Identificarea potențialilor candidați pasivi.

Vorbim cu siguranță despre cea mai mare rețea de socializarea din lume, cu peste 2.5 miliarde de utilizatori lunari la nivel global. În cazul în care cei care folosesc Facebook decid să-și facă publice majoritatea datelor personale, această platformă devine o mină de aur pentru identificarea candidaților. Este un instrument care poate fi benefic atât pentru cei care își doresc să angajeze, cât și pentru cei care își caută un loc de muncă.

Deși are un potențial foarte mare în procesele de recrutare, puțini sunt cei care folosesc această resursă atunci când recrutează. Chiar și în aceste cazuri, recruiterii și managerii folosesc Facebook mai degrabă ca un instrument de validare a calității candidaților identificați prin alte metode de căutare.

“Pentru mine există o mare diferență între job și viața privată. Facebook reprezintă latura personală a vieții mele. Nu îmi doresc să le amestec pe cele două, nu vreau candidați în viața mea personală. Pe Facebook postez de obicei poze cu mine și cu fiul meu sau orice altceva care nu are de-a face cu jobul.”  CM.

În mod evident, Facebook este încă văzut ca o reprezentare a vieții private și există în esență o separare între cine sunt sau ce fac la serviciu și cine sunt sau ce fac atunci când sunt acasă.

“Facebook? Nu îl folosesc în activitatea profesională. Cred că este o platformă socială, pe care majoritatea dintre noi vrem să o păstram la un nivel mai degrabă personal decat profesional.” AS.

Majoritatea oamenilor fac o disticție clară între utilizarea Facebook-ului pentru activități ce țin de viața privată și Linkedin pentru latura profesională a vieții lor, nedorind o suprapunere a celor două.

De ce este Faceboook un instrument de recrutare puternic?

  • 5 miliarde de utilizatori nivel global și continuă să crească.

Această platformă nu mai este doar a tinerilor. De fapt, în comparație cu alte rețele sociale, Facebook este folosit din ce în ce mai mult de către toate categoriile de vârstă, indiferent de zona demografică sau gen, acoperind uniform toate categoriile menționate. Facebook nu mai este doar un loc pentru atragerea Millennialilor. Popularitatea sa în rândul utilizatorilor mai în vârstă este în creștere, iar 56% dintre persoanele peste 65 de ani sunt utilizatori activi.

Numărul utilizatorilor de Facebook nu numai că depășește comunitățile altor platforme de social media, însă aceștia sunt și mai activi ca oricând. La fiecare 60 de secunde, persoanele de pe Facebook actualizează 293.000 de stări și încarcă 136.000 de fotografii. Mai mult, la nivel global se creează 5 profiluri noi în fiecare secundă. Cifrele sunt mult prea mari pentru a putea fi ignorate.

  • Reducerea timpului de recrutare prin identificarea rapidă a celor care caută activ o schimbare profesională. 

Odată cu afluxul de informații care este accesibil pe internet și cu numărul de utilizatori prezenți în mod constant online, barierele tradiționale ale ciclului de recrutare pot fi depășite atunci când recrutăm pe Facebook. Anunțurile de angajare postate aici vă oferă posibilitatea de a ajunge la persoane care vă pot satisface nevoile de angajare, mai repede ca niciodată.

Am menționat deja numărul mare de utilizatori ai platformei Facebook, ceea ce înseamnă că postarea unui job pe acesta platformă are potențialul de a fi văzută de mult mai mulți utilizatori decât oferă alte canale de social media.

Facebook permite orientarea către publicul țintă în funcție de locație, tip de carieră, interese și multe alte categorii.

Oamenii se conectează mai des la Facebook și, prin urmare, există o șansă mai mare ca anunțurile de angajare postate să fie vizualizate.

De la difuzarea de reclame foarte bine targetate până la depistarea unor “nestemate” ascunse în grupuri specifice industriei, recrutarea pe Facebook poate ajuta la reducerea timpului necesar pentru găsirea candidatul potrivit.

  • Facebook ajută la întărirea brandului de angajator precum și la stabilirea unei conexiuni personale cu potențialii candidați.

Facebook se străduiește întotdeauna să adapteze pagina de noutăți (newsfeed) pentru a se potrivi cu interesele utilizatorilor și evidențiază postările prietenilor apropiați și ale familiei.

Acesta oferă o modalitate foarte la îndemână de a vă conecta cu publicul țintă într-un mod real și personal. Făcând acest lucru într-un mod pe care niciun alt canal de socializare nu este capabil să îl facă, îl poate face cu succes și în scopuri de recrutare.

Utilizarea Facebook-ului ca instrument de recrutare și prezența companiei pe rețelele de socializare crește conștientizarea brandului de angajator. Brandingul se întâmplă tot timpul, indiferent dacă suntem conștienși de el sau nu. Prin urmare, prezența în social media nu numai că este important să existe, dar cu cât aceasta este mai controlată, cu atât mai repede sunt atinse obiectivele companiei, fie ele și de recrutare.

  • Reducerea costurilor de recrutare.

Social media este, de asemenea, o modalitate excelentă și cu costuri reduse, de a face reclamă pentru compania dumneavoastră, pe întreg parcursul procesului de recrutare. De exemplu, Facebook le permite companiilor să posteze și să facă publicitate rolurilor deschise direct pe pagina companiei lor. Utilizarea acestui canal de recrutare vă permite să atrageți candidați de o calitate superioară, deoarece urmăritorii companiei au deja un interes în ceea ce privește industria și o înțelegere mai bună asupra culturii companiei.

Tu folosești Facebook în procesele de recrutare?

Pentru cei care sunt în căutarea unui candidat pe rețelele de socializare, Facebook ar putea să nu fie prima alegere. Deși majoritatea companiilor din România nu consideră această platformă ca fiind un instrument de recrutare viabil, cu numărul său mare de utilizatori și capacitatea de a viza publicuri foarte specifice, Facebook are cu siguranță un pool de talente mai mare decât oricare altă rețea de social media.

Urmărește-ne îndeaproape și în curând vei putea descărca un ghid complet despre cum poți începe și tu recrutarea pe Facebook.

Articol scris de Mihaela Tomescu,
Senior Consultant – Professional & Executive Search Division