Poveste de succes cu Veronica Ignat: Cum să fii un consultant de top în recrutare
- De cât timp ești în Adecco și care a fost evoluția ta? Ce ai făcut înainte de Adecco și ce te-a ajutat din experiență anterioară?
M-am alăturat companiei Adecco în ianuarie 2020. Nu aș putea să spun că am nimerit în cel mai bun moment, pentru că în martie deja începuse pandemia în toată regula, însă cred că într-un fel a fost mai bine, pentru că m-a făcut să îmi accelerez oarecum adaptarea în cadrul companiei.
Înainte de Adecco, am lucrat atât în HR, cât și în vânzări, dar combinația dintre cele două simt că mi se potrivește cel mai bine.
- Cum îmbini viața privată cu munca? Care este secretul conceptului de work-life balance, ce hobby-uri ai și ce faci să te deconectezi?
Încerc în fiecare zi să creez un echilibru în viața mea. Sunt conștientă că dacă nu gestionez lucrurile într-o manieră ordonată și organizată, haosul mă așteaptă după colț. Dacă se întâmplă să fac overtime, încerc cumva să compensez astfel încât să nu ajung să fiu obosită. Cel mai bun mod de a mă deconecta este să meditez, să stau pur și simplu în liniște și să îmi golesc mintea, astfel încât atunci când o iau de la capăt cu activitatea să privesc lucrurile simplu și rațional.
- Care consideri să fie cel mai minunat client al tău? De ce?
Am un client de suflet, cu care am avut ocazia să mai colaborez în trecut și pe care îl cunosc mai bine decât pe oricare altul. Sunt sigură că principalul motiv pentru care colaborarea decurge atât de bine și reușesc să închid proiectele mult mai repede decât pentru alți clienți se datorează în primul rând faptului că reușesc să împărtășesc candidaților mult mai multe detalii și insighturi, iar ei își formează o imagine de ansamblu mai completă. Sfatul meu în zona această este să se încerce cunoașterea clientului cât mai bine, pentru că un job description și o discuție de 15 minute de calibrare nu ne ajută să ne dăm seama din prima care este profilul după care să ne uităm. Cu cât ajungi să cunoști mai multe detalii despre cultura organizațională, strategia cumpaniei, viziunea sa și planurile de viitor, cu atât îți va fi mai ușor să identifici candidații potriviți din piață și să împărtășești cu ei oportunitatea unui loc de muncă.
- Care este cel mai dificil client al tău? De ce? Cum l-ai gestionat?
Indiferent cât de dificili sunt clienții mei, încerc mereu să găsesc o cale de mijloc cu ei, să le ofer suportul meu și să nu renunț la colaborarea cu ei. Indiferent de acțiunile nepotrivite și reacțiile ocazionale pe care le manifestă față de colaborarea mea cu ei, scopul meu este să le ofer mereu sfaturi constructive, care să îi ajute în relațiile lor cu candidații, iar mai departe este alegerea lor dacă țin cont de ele sau nu.
- Cum reușești să ai rezultatele pe care le ai lună de lună?
În primul rând, sunt sigură că rezultatele vin ca urmare a faptului că iubesc ceea ce fac. Atunci când jobul și activitățile zilnice nu sunt văzute doar ca niște task-uri ce trebuie bifate, ci din contra, sunt văzute ca activități prin care te poți exprima și îți poți aduce contribuția în rândul oamenilor, tot procesul în sine nu mai este vizualizat ca un „job”.
În al doilea rând, de când lucrez în această organizație am avut ocazia să mă descopăr pe mine mai mult ca oricând. Am realizat cât de mult îmi place să discut cu oamenii, să îi ascult și să îi ghidez. Drept urmare, succesul vine natural atunci când activitatea depusă îți aduce împlinire sufletească.
- Ce te motivează și când te simți apreciată?
Cel mai mult mă motivează faptul că în acest job am ocazia să schimb viețile oamenilor în fiecare zi. De asta iubesc ceea ce fac și în fiecare zi când mă apuc de treabă, nu mă gândesc câte telefoane am de dat, câte interviuri trebuie să programez sau câte întâlniri am stabilite, ci la faptul că astăzi este o nouă zi în care pot să ajut oameni.
Mă simt apreciată atunci când sun un client după trei luni și îi cer feedback în legătură cu un candidat plasat și îmi spune “Mulțumesc pentru ajutor, persoana respectivă face o treabă minunată, este exact ceea ce ne trebuia.”. Sau când sun un candidat după o luna-două de când a început activitatea la noul loc de muncă și îmi spune “Veronica, ai făcut un om fericit! Este cea mai bună decizie pe care am luat-o, aceea de a mă alătura companiei X și îți mulțumesc că ai văzut potențial în mine și m-ai recomandat.”
- Ce strategii folosești pentru a avea succes? Prioritizezi, comunici într-un fel anume? Cum reușești să îi convingi pe clienți și pe candidați?
Prioritizarea este clar unul dintre elemente cheie ale acestui job. Dacă am un client care are nevoie să angajeze pe cineva într-o săptămâna, îmi voi doza eforturile că să îi ofer tot suportul meu. De cele mai multe ori, îmi structurez proiectele pe zile, dar sunt cazuri când mă abat de la programul stabilit, pentru că apar diverse spețe sau update-uri care au nevoie de o atenție mai în detaliu, așa că încerc să am un program structurat, dar rămân în același timp flexibilă și mă adaptez la ce apare pe parcursul unei zile.
- Care consideri că sunt punctele tale forte? Dar ariile de dezvoltare?
Îmi place să ascult oamenii foarte mult. Fiecare om cu care interacționez are o poveste diferită de spus, iar eu sunt acolo să îi ascult și să înțeleg ce vor să facă mai exact în cariera lor, cum își pot schimba viața și cum îi pot ghida și ajuta eu.
O altă calitate pe care o am este empatia. Reușesc aproape de fiecare dată să mă pun în “papucii” celeilalte persoane și să îi înțeleg raționamentul și deciziile. Empatia te ajută totodată să nu te cramponezi și să te superi pe acțiunile și pe deciziile altei persoane, pentru că în mod sigur la momentul respectiv persoana în cauză a făcut ce a știut mai bine.
- Ce sfaturi ai pentru colegii noi?
Să învețe, să apeleze la cei mai vechi din firmă și să afle cât mai multe informații de la ei, să fie curioși și să își formeze propriul stil de a face lucrurile. Chiar dacă un om are succes făcând lucrurile într-o anumită manieră, asta nu înseamnă automat că ceea ce merge pentru mine va merge 100% și pentru tine. Cel mai bine ar fi să identifice și să definească singuri ce funcționează cel mai bine pentru ei și să se adapteze în funcție de cum se simt. Dacă lucrurile par greoaie și nu vin natural, atunci cel mai probabil nu ar trebui să facă acel lucru. Cheia succesului stă în a găsi o metodă alternativă, care să se muleze personalității tale.
- De ce e nevoie pentru a fi consultant de succes în Adecco Permanent Placement?
Din perspectiva mea, cele mai importante 3 calități pentru a fi un consultant de succes în Adecco sunt:
Reziliența – Eu am lucrat mult cu mine și mi-am construit o abilitate de a îmi reveni cât de repede posibil dintr-o situație sau o stare nefavorabilă. Rolul de consultant este un rol de vânzări, în care pur și simplu nu ne permitem să ne lăsăm dărâmați de faptul că lucrurile nu merg în direcția dorită de noi și să ne revenim abia după într-o săptămână, când se termină luna.
Răbdare – Oamenii nu o să îți citească mereu mailurile la prima ora dimineață, nu îți vor răspunde întotdeauna la telefon, iar lucrurile nu se vor întâmplă mereu atunci când ți-ai dori tu. Drept urmare, trebuie să îți antrenezi mintea să aibă răbdare, să nu renunți și să muncești în continuare, pentru că rezultatele vor veni într-un final.
Pozitivitate – Atât clienții, cât și candidații, vor să vadă și să audă o persoană plină de energie, încrezătoare și entuziasmată. Pe tot parcursul procesului de vânzare, este musai să îți păstrezi pozitivitatea, pentru că altfel nu vei transmite mesajele potrivite.
Interviu cu Veronica Ignat
Senior HR Consultant – Permanent Placement & Executive Search Division