Cum îi angajezi pe cei mai buni?

Când vine vorba de angajarea unor oameni noi într-o companie, cei mai buni candidați sunt, de regulă, oamenii care sunt mai motivați să fie numărul unu în meseria sau profesia lor.

Succesul unei companii depinde de calitatea angajaților și nu este deloc suprinzător cum uneori o singură recrutare defectuoasă distruge productivitatea întregii echipe sau chiar a întregii companii.

În 90 % din cazuri, angajarea persoanelor nepotrivite este datorată unui proces de recrutare ineficient.

Pentru a crea o echipă competitivă și a da plus valoare companiei, recrutarea celor mai buni oameni este esențială. De aceeea, trebuie să fie un pilon important în cadrul oricărei strategii de afaceri.

După ani de studii asupra modului în care funcționează mintea omului și emoțiile, știm astăzi că atât  componenta emoțională, cât și inteligența sunt importante pentru succesul la locul de muncă.

Dacă angajarea este făcută fără a se lua în considerare competențele “soft” necesare pentru postul respectiv și valorile companiei, vor apărea cu siguranță probleme de adaptare și integrare.

Sunt multe consecințe care decurg dintr-o angajare nereușită, dintre care pot sublinia:

Un mediu de lucru nociv

Emoțiile sunt contagioase și dacă avem chiar și un singur angajat care nu este mulțumit sau care nu se adaptează, acest aspect poate contamina întregul climat al companiei.

Creștere a costurilor

Dacă sunt angajați oameni care nu se încadrează în profilul funcției, costurile de educare/ formare vor crește. Este important să se cunoască bine poziția și, de acolo, să fie definite abilitățile necesare pentru o bună performanță. Odată definite, acestea trebuie identificate în cadrul interviului de angajare.

Există însă șase caracteristici cheie pe care orice angajator ar trebui să le urmărească în timpul procesului de recrutare. Acestea sunt:

  • Atitudinea: Are candidatul o atitudine pozitivă, încrezătoare, orientată către acțiune (I can do it)  sau este mai degraba reticent și se concentrează asupra obstacolelor?
  • Inteligență: Are competențele necesare pentru îndeplinirea task-urilor sau abilitatea de a învăța rapid?
  • Valori: Care sunt valorile principale și cum se aliniază aceastea cu valorile companiei?
  • Motivație: Dă dovadă de motivație intrinsecă pentru a-și atinge obiectivele personale, dar și ale companiei?
  • Experiență: Care este experiența avută în trecut care l-a pregătit pentru rolul pe care urmează să fie angajat?
  • Potrivirea în cultura oganizațională: Se încadrează într-adevăr în cultura și valorile organizaționale ale companiei? Poate ajuta compania să își îndeplinescă misiunea?

Urmărirea acestor caractestici cheie se aplică la orice nivel, fie că ne dorim să angajăm un director excelent, un inginer, contabil, asistent sau șofer. Competențele “soft” sunt cel mai bun predictor pentru performanță și potrivirea candidatului cu postul pentru care urmează să fie angajat.

6 sfaturi care să te ajute să angajezi cei mai buni oameni pentru echipa ta:

  1. Angajează oameni care sunt grăbiți să evolueze, care au adesea un sentiment de urgență cu privire la viață și o mare predispoziție de a acționa.
  2. Atitudinea și etica muncii sunt mai importante decât un set de abilități tehnice. Majoritatea acestor abilități pot fi predate, dar personalitatea și comportamentul cuiva sunt dificil de adaptat.
  3. Angajează pentru a-ți acoperi punctele slabe. Candidații cu care ai mai multă chimie sau care sunt „ca tine” tind să aibă aceleași puncte slabe. Când formezi o echipa, studiază cu atenție neajunsurile acesteia și caută pe cineva cu acele calități lipsă.
  4. Angajează-i pe cei care sunt pasionați de munca lor și de ceea ce fac.
  5. Pe lângă faptul că are un CV puternic și o experiență tehnică, atitudinea este foarte importantă. Dacă cineva demonstrează flexibilitate, dorința de a învăța noi abilități și este un bun membru al echipei, va fi un angajat de neprețuit.
  6. Angajează oameni care cred în misiunea companiei și sunt pasionați de produsele/ serviciile acesteia.

Găsirea candidaților potriviți, motivați și cu potențial suficient pentru a aduce plus valoare companiei nu este o sarcină ușoară. Cu toate acestea, pe lângă studii, experiență și abilități tehnice absolut necesare postului, ceea ce este cu adevărat important este ca viitorul angajat să se potrivescă în special culturii organizaționale a companiei. Acest lucru va face cu adevărat diferența, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Ca regulă generală, personalitatea prevalează asupra oricărei acreditări, întrucât un angajat care nu înțelege filosofia companiei, nu va funcționa conform și nu va fi la fel de productiv pe cât ar putea fi. Prin urmare, focusul pe care îl au depotrivă atât angajatorii, cât și recruterii, se schimbă.

Articol scris de Mihaela Tomescu,

Team Leader – Professional & Executive Search Division