Cum atragi talentul în companie: 5 sfaturi utile

Toate companiile își doresc să crească și să se dezvolte, să-și îmbunătățească procesele și să impacteze într-un mod pozitiv piața în care sunt prezenți, însă pentru a face asta au nevoie să atragă o rezervă de talent generoasă. Oamenii valoroși, pe care toate companiile îi caută, sunt curioși, își doresc să învețe cum să facă lucrurile mai bine și să se autodepășească, ceea ce poate genera schimbare în întreaga companie, influențând astfel comportamentul echipelor.

Dacă în acest moment te afli în căutarea unor candidați valoroși pentru compania în care lucrezi, iată 5 sfaturi care te ajută să îi atragi pe cei mai potriviți:

  1. Creează profilul candidatului ideal

Primul pas în identificarea și atragerea talentului în organizație este să îi conturezi persona, să știi care sunt caracteristicile și skillurile obligatorii care fac din el candidatul ideal. Pentru a creiona profilul perfect, trebuie să știi ce background l-ar ajuta la îndeplinirea sarcinilor, de ce studii ar avea nevoie, ce interese și pe ce platforme online sau grupuri de social media activează?

Răspunde la următoarele întrebări pentru a creiona profil candidatului ideal:

  1. Cum ai caracteriza persoana, ce soft-skilluri îi trebuie?
  2. De ce calificări/ studii/ competențe are nevoie?
  3. Ce interese de dezvoltare are?
  4. Unde îl poți găsi (industrie, platformă online etc.)? De ce mijloace ai nevoie (pe ce site-uri ai nevoie de vizibilitate)?

După ce o să răspunzi la aceste întrebări o să știi cu exactitate profilul candidatului ideal în termeni de educație și background profesional, unde îl găsești și cum îl poți atrage să lucreze pentru compania ta.

  1. Definește și comunică cu încredere calitățile tale de angajator

Definește cu claritate un EVP (Employer Value Proposition) puternic, care să atragă candidați în acord cu principiile companiei. Acest EVP reprezintă valoarea pe care o poate oferi compania angajatului și trebuie să răspundă la întrebarea: De ce ar trebui să lucrez în aceasta companie și nu în alta? Ce mă atrage în acea companie?

Contrar așteptărilor, un EVP nu se referă la beneficiile financiare, ci reprezintă mult mai mult decât atât. Acesta se referă la potențialul companiei, la contribuția pe care o poate avea în creșterea profesională a angajatului, la investiția pe care o poate face pentru susținerea și dezvoltarea potențialului acestuia.

Așadar, formularea unui EVP puternic, pe care să îl comunici în interacțiunea cu candidații este vital în alegerea talentului pentru compania ta. Întrebarea este cum i-ai putea atrage, lăsând la o parte pachetul salarial și beneficiile? Ce le pasă cu adevărat oamenilor care își doresc o schimbare? Ce își doresc să găsească atunci când se alătură echipei tale?

89% dintre angajatori cred că își pierd angajatii pentru alte oferte salariale din piață, însă conform studiilor, procentul persoanelor care pleacă pentru o altă ofertă salarială este de numai 12% .

Care este motivul principal pentru care angajații părăsesc organizațiile? Un posibil răspuns poate veni dintr-un studiu realizat de platforma LinkedIn, care atrage atenția că ceea ce determină un angajat să plece din companie este în primul rând diversitatea oportunităților profesoionale din piață.

Sfat: Pentru că acum știm cât de importante sunt oportunitățile profesionale într-o companie,  este esențial să scoți în evidență componenta de dezvoltare a carierei în cadrul business-ului tău încă din anunțul job-ului.

  1. Creează un super anunț de angajare

Nu este suficient sa creezi un anunț doar prin simpla postare a job descriptionului, iar apoi să aștepți candidații pe care ți-i dorești să aplice. Pentru un număr de aplicanți mai mare și mai buni, creează un anunț de job creativ, care să îmbine natural informațiile tehnice din job description cu EVP-ul și valorile companiei. Scrie un text care să capteze atenția candidaților și să îi convingă să aplice la job.

Cu alte cuvinte, trebuie să vinzi job-ul. Iată cum:

  1. Focusează-te pe candidați – comunică ceea ce oferă compania către angajați (EVP) și nu începe cu ceea ce are nevoie compania de la angajat, prin cerințele jobului și task-uri;
  2. Prezintă cultura organizațională și mândrește-te cu ea, argumentând de ce este un lucru minunat să lucrezi în acea companie;
  3. Pentru un touch personal, adaugă o imagine cu colegii din echipă, într-o atmosferă veselă la birou, care sa transmită un mediu stabil și de încredere.
  1. Creează un sistem de referințe la birou

Implementarea unui astfel de program, prin care angajații pot recomanda persoane potrivite pentru rolurile vacante din companie, este o metodă care îți ușurează mult munca de sourcing și îți aduce în prim plan o serie de candidați la care poate nu ai avea acces altfel.

În multe companii, este deja un best practice și acest mod de abordare reprezintă o componentă strategică a recrutarii de talente.

Un plus: Candidații recomandați intern pot fi mai rapid de angajat, inductionul este mai rapid și au șanse să rămână mult timp în companie.

Cum te poți asigura ca angajații cu vechime îți atrag candidați prin referințele pe care le fac?

În unele companii există un bonus pentru recomandările pe care le faci, mai ales dacă acestea se realizează. Dacă nu ai un buget în acest sens, poți transforma bonusul din recomandări interne în ceva mult mai fun – petreceri sau competiții între departamente, mici experiențe în stil gamification care să puncteze aceste acțiuni și să-ți motiveze echipa să își recomande prietenii/ cunoștințele. Orice strategie ai alege, nu uita să comanzi pizza, pentru a face tot evenimentul cu atât mai plăcut.

  1. Când ajungi în faza de intervievare, structurează-ți interviul!

În altă ordine de idei, construiește interviul în așa fel încât să pui aceleași întrebări, ca în final să poți compara răspunsurile primite de la fiecare candidat.

Interviurile structurate sunt un predictor eficient al performanței la locul de muncă și, în funcție de răspunsurile candidaților la aceleași întrebări, poți valida anumite competențe necesare pentru acel rol.

În medie, un interviu structurat îți salvează timp – în medie 30-40 minute la fiecare interviu. Așadar, pregătește-te cu o listă de întrebări și nu te abate de la ea.

În final, aplicând sfaturile de mai sus, îți vei reîmprospata strategia de recrutare și vei atrage mai mult talent în organizația ta, cu mai puțin efort.

Articol scris de Ana Maria Sîrbu
Consultant – Professional and Executive Search Division