3 pași prin care putem susține învățare continuă pentru angajați

Dacă ne dorim să protejăm oamenii, investițiile (de la angajatori, guvern și angajați deopotrivă) trebuie să fie concentrate pe învățare continuă.

Digitalizarea schimbă în mod constant câmpul muncii, într-un ritm halucinant. Se pare că leaderii de business, guvernele și instituțiile educaționale încearcă în mod constant să ajungă la zi pentru a putea asigura niște calificări adecvate și relevante pentru angajați. Mai mult, pandemia a exacerbat această necesitate pentru învățare continuă, care ne îndeamnă să rămânem la curent cu noul val de abilități, într-o piață a muncii imprevizibilă și în continuă evoluție.

  1. Investește în agilitatea lucrătorului

Angajații au nevoie de abilitatea de a face upskill sau de a se recalifica, pentru a deveni mai flexibili într-o piață a muncii care se schimbă cu viteza luminii. Chiar dacă pandemia a creat o accelerare a schimbării, nu va fi nici prima și cu siguranță nici ultima perturbare pe care forța de muncă o va înfrunta.

Nazrene Mannie, director executiv la GAN Global afirmă că “o forță de muncă agilă și flexibilă este mai relevantă ca niciodată, pentru a ne putea adapta rapid la schimbările pe care le întâmpinăm.”

Din ce în ce mai multe joburi ale viitorului sunt greu de prezis, iar angajații trebuie să înțeleagă că trainingul și recalificarea sunt esențiale pentru a rămâne atractivi pe piața muncii. Hans-Paul Bürkner, Chairman BCG, insistă pe faptul că “este o mare oportunitate și obligație în același timp ca atât angajații, cât și companiile, să își mențină skillurile la zi”. Investiția în calificare este un angajament al guvernului, al angajatorului, dar și al angajatului. După cum afirmă și Nicolas Schmit, Comisar EU, “trebuie să construim economii și societăți rezistente, prin lărgirea accesului la educație și training”.

  1. Training vocațional – esențial pentru viitor

Prezicerea joburilor viitorului s-ar putea să nu fie posibilă, dar pregătirea forței de muncă cu abilități esențiale ne permite să avem o piață a muncii mai adaptabilă. Investiția în training vocațional va continua să aibă o relevanță tot mai mare într-o lume care se digitalizează rapid.

După spusele lui Richard Baldwin, profesor la Graduate Institute si expert în inteligență artificială, “noile joburi vor fi în sectorul de servicii… și, în mare măsură, acestea tot de acolo vin”. Asta înseamnă că, pe măsură ce anumite locuri de muncă dintr-un sector vor dispărea din cauza automatizării, se vor muta în alte piețe emergente. Abilitățile esențiale învățate în programe de training vocațional pot fi adaptate, mai ales că majoritatea joburilor din zona de servicii au abilități care se suprapun.

Hans-Paul Bürkner insistă asupra faptului că avem oportunități de creștere în ceea ce privește colaborarea dintre trainingul vocațional și automatizare. Spre exemplu, putem combina diverse mașinării cu oameni, pentru joburi precum: electrician, instalator sau lucrător din domeniul sănătății.

Aceste locuri de muncă legate în principal de oameni pot fi complimentate de prezența automatizării, și nu înlocuite. Bürkner spune că “sarcina noastră este nu doar de a reflecta la viitor, ci și de a-i da posibilitatea să se întâmple”.

  1. Colaborare cu mai multe părți interesate

Guvernele, business-urile și lucrătorii au nevoie să stabilească un nou contract social, unde fiecare parte este angajată în procesul de învățare continuă.

Alain Dehaze pune accentul pe faptul că “avem nevoie de o alianță tripartită între companii, guverne și indivizi pentru a ne asigura de construirea abilităților potrivite pentru viitorul pieței muncii”.

Hans-Paul Bürkner rezonează cu acest sentiment, adăugând că “pentru a elimina decalajul de competențe, este necesar un contract social care să faciliteze învățarea continuă”. Atunci când oamenii vor fi învățat abilități noi, feedback-ul colectat despre training este foarte important. Îmbunătățirea constantă și comunicarea deschisă cu angajații ne va ajuta să asigurăm programe de training funcționale, colaborative și sustenabile.

Un viitor activ

Pentru a putea susține un viitor al forței de muncă, învățarea continuă este esențială. Angajatorii și angajații trebuie să fie agili și flexibili. Iar pe măsură ce digitalizarea ne modelează viitoarele locuri de muncă, este imperativ ca, printr-o colaborare cu toate părțile interesate, lucrătorii, angajatorii și guvernele să se dedice educației și trainingului pentru joburile viitorului.

Articol scris de Sabrina Vlăsceanu,

Marketing Project Manager