5 Lucruri care vor defini piața muncii în 2021

Despre anul care se încheie în curând s-a scris și se va mai scrie mult. Vreau să profit de aceste ultime zile din an și să împărtășesc părerea mea despre viitorul apropiat. Săptămâna trecută s-a dat startul campaniei de vaccinare în România și în țările UE, lucru care ne sporește optimismul pentru anul care urmează. În această notă pozitivă, am decis să abordez cinci lucruri care vor influența piața muncii din România în 2021. Unele dintre ele vor fi mai evidente, altele mai puțin. Este cert însă că toate au fost declanșate deja și că e o chestiune de timp până când se vor face pe deplin resimțite.

  1. Rolul managerilor de HR se va consolida și mai mult

Criza sanitară a însemnat și o criza organizațională pentru multe companii din România. Prima reacție a angajaților a fost să privească spre departamentul HR cu privire la indicații. Adaptarea programului de lucru, acordarea șomajului tehnic, munca la distanță, măsurile sanitare de prevenție, planurile de dezvoltare profesională, comunicarea internă și multe altele au fost pe masa de lucru a departamentelor de resurse umane. În funcție de profilul de business dar și de nivelul de digitalizare companiile s-au adaptat mai repede sau mai târziu.

Dacă până acum HR-ul era un departament cu rol de suport fundamental pentru organizație, de acum înainte el are și un rol transformațional. Am văzut organizații care s-au restructurat intern și care au descoperit importanța flexibilității și adaptabilității pe care HR-ul (de voie, de nevoie), le-a gestionat anul acesta. E de așteptat ca transformările începute anul acesta să continue și implicit rolul HR-ului să continue să crească.

  1. Nu ne vom mai întoarce la munca din birou. Nu complet cel puțin

Pandemia a schimbat fundamental locul și modul în care lucrăm și este puțin probabil să ne întoarcem la birou cu normă întreagă. Deja, unele companii impun munca permanentă la distanță pentru unii sau toți angajații. Această tendință va continua probabil, deși pentru mulți lucrători esențiali, munca la distanță nu este o opțiune.

Un „model de lucru hibrid” – un amestec de muncă la distanță și de la birou a devenit deja ideal pentru mulți. Acest lucru ia în considerare beneficiile evidente ale colaborării față în față a echipei și promovării culturii companiei printr-un birou fizic, dar și a spațiului pentru cei care nu pot avea o activitate fără întreruperi acasă.

Cheia succesului va sta în modul în care toate acestea sunt puse în aplicare la nivel practic. Se vor elabora acorduri privind locurile și orele de lucru flexibile, cu avantaje atât pentru companie, cât și pentru angajat. Companiile vor trebui să găsească modalități de a contracara presiunile pe care unii angajați le pot simți și să se asigure că oamenii au dreptul să se deconecteze. Înțelegerea nevoilor angajaților este primul pas.

În același timp, noi moduri în care performanța este evaluată și recompensată pe baza rezultatelor, mai degrabă decât a orelor lucrate, vor continua să apară pentru agajați.

  1. Birocrația va scădea. Atât la stat cât și la privat.

Pandemia și mai ales perioada de restricții a fost un test bun pentru instituțiile de stat. Indiferent de modul cum au gestionat situația, a devenit evident că birocrația poate fi redusă, că o bună parte din angajații de la stat pot lucra de acasă și că o infrastructura ICT (Information and Communications Technology) este fundamentală pentru situațiile de criză. De la plata impozitelor la eliberarea certificatelor de urbanism, treptat interacțiunea cu instituțiile de stat se va muta în mediul online. Mai este cale lungă însă. Dacă perioada de restricții a arătat care sunt opotunitățile digitaizării, tot în acest timp am realizat și că infrastructura are loc de îmbunatățiri.

Cel mai afectat domeniu din cauza acestei infrastructuri deficitare a fost educația, domeniu în care aproximativ un milion de copii nu au avut acces la educație timp de mai multe luni, ca efect direct al închiderii școlilor.

Și în mediul privat birocrația se va reduce. Toate interacțiunile fizice dintre echipele de lucru sau dintre membrii departamente s-au dovedit ușor de înlocuit și eliminat în perioada restricțiilor. Cel puțin în privat lecția a fost învățată din acest punct de vedere.

Tot în privat companiile au fost nevoite anul acesta să experimenteză, constrânși de împrejurări, practici Agile sau Lean Six Sigma. În lunile de restricții, companiile au fost nevoite ca în paralel să testeze și să dezvolte servicii sau produse pentru a rămâne active. De asemenea multe companii au avut timp să definească, măsoare și să analizeze mai bine procesele pe care le aveau până în anul 2020. Acest lucru a dus la îmbunătățirea proceselor și la flexibilizarea metodelor de control. Această experiență va fi perfecționată și folosită în anul care urmează.

  1. Mulți manageri vor adopta un stil de management mai empatic.

Construirea unei culturi organizatorice sănătoase pentru noul viitor al muncii va pune un accent mai mare pe competențele “soft”, cum ar fi empatia și încrederea.  Deși mulți manageri au spus că s-au simțit pregătiți să conducă în 2020, mai mult de jumătate (54%) au avut nevoie de sprijin pentru a putea îndeplini aceste noi așteptări. Prin urmare, organizațiile vor începe să investească în dezvoltarea competențelor “soft” ale managerilor și directorilor pentru a le ajuta să facă față acestor provocări emergente.

  1. Pachetele de beneficii medicale și starea mentală a angajaților vor fi prioritizate

Mulți angajatori au introdus pachete speciale de suport pentru angajați, iar acest trend va fi cu siguranță continuat. Izolarea este una din cauzele depresiei, anxietății și a altor probleme grave de sănătate mentală – iar nevoia de distanțare fizică și socială nu a făcut decât să exacerbeze aceaste probleme. Anterior pandemiei, sănătatea mentală nu a primit atenția pe care o merita.

Companiile vor aborda mult mai holistic programele de beneficii pentru a cuprinde și aspecte de sănătate mentală. Meditațiile sau cursurile de fitness online dimineața vor continua și în 2021 în companiile care le-au introdus și unde au avut success.

Articol scris de Florin Godean

Cluster Manager Adecco România și Ungaria