Eficiența evaluării procesului de onboarding

Lectură lejeră – 2 min

Alina: Alo! Salut, Mihai, Alina de la HR la telefon.

Mihai: Bună, Alina. Ce mai e nou?

Alina: Te-am sunat să te anunț că avem o colegă nouă! Alexia Popescu a semnat oferta și va începe lucrul de luni.

Mihai: Grozav, îți mulțumesc frumos pentru update! Sper să decurgă totul bine și să nu se sperie din prima zi.

Alina: Pentru asta, va trebui să îi dați ocazia să se acomodeze. Chiar dacă va dura câteva zile, contez pe voi că vă veți implica și îi veți oferi sprijinul necesar. Să nu uiți să demarezi procesul de onboarding. Când intri în sistem, vei vedea că profilul ei este deja creat. Începi prin a comanda echipamentul…

Mihai: Da, da, mă descurc, stai liniștită.

Alina: A, Mihai, și încă un lucru. Să știi că testăm ceva nou în sistem. Peste 30 de zile de la angajare, Alexia va trebui să completeze un chestionar rapid. Este vorba despre un survey pentru angajații noi, prin care ne propunem să aflăm cum a fost perioada de început pentru ei și care este nivelul lor de satisfacție în ceea ce privește programul nostru de onboarding, dacă suntem eficace sau nu.

Mihai: Hmm, un alt chestionar… Nu putem afla asta printr-o discuție cu ea sau o bifă în aplicație?

Alina: Nu ar servi întocmai scopului nostru, deoarece avem nevoie de relevanța acestor discuții, pe anumiți indicatori.

Mihai: Am înțeles. Ce ar trebui să fac eu, cu ce pot să te ajut?

Alina: Din partea ta avem nevoie să îi asiguri Alexiei un parcurs ușor pentru perioada care urmează și să încercăm să păstrăm entuziasmul ei din prima zi pe termen lung.

Mihai: Promit că o să-mi dau silința.

Alina: Dacă ai nevoie de noi, suntem la un telefon distanță.

Mihai: Merci mult, Alina! O săptămână ușoară să ai!

Alina: La fel, zi faină și ție, Mihai!

Iată o discuție autentică între colegi, așa cum probabil se întâmplă chiar acum, undeva în România.

Multe organizații au înțeles importanța unui program de onboarding. Adesea însă multe dintre ele au nevoie de o ghidare spre designul unor programe integrate, inclusiv în ceea ce privește onboardingul.

Onboardingul este cunoscut drept facilitarea inițierii angajaților în companie și în echipa din care fac parte și continuă cu intervenții care sunt menite să asigure autonomie deplină la locul de muncă, într-un interval de timp rezonabil.

Organizațiile smart completează acest proces prin feedback continuu, dar mai ales prin inițiative organizate și ghidate de către Departamentul de Resurse Umane. Una dintre acestea este de a „lua pulsul” într-un moment oportun, în care, având în vedere ciclul de viață al angajatului, poate interveni o perioada critică. Este vorba despre intervalul în care noul angajat începe să cunoască mai bine echipa, are deja primele interacțiuni cu alte departamente conexe, are primele noțiuni privind climatul organizațional și a înțeles câte ceva despre stilul managerial al șefului direct.

Scopul acestei intervenții este de a înțelege dacă primii pași ai programului de onboarding au fost pe măsura așteptării noului angajat, astfel încât să se poată calibra optim și să se ajusteze ceea ce nu este eficient.

Pentru a obține o reprezentativitate rezonabilă a răspunsurilor, recomandăm utilizarea instrumentului pentru toți angajații noi, indiferent de nivelul profesional și ierarhic. Pe măsură ce există suficienți respondenți din mai multe departamente, se pot analiza datele pe entități – departamente, divizii, execuție vs. management, etc.

Modelul alăturat este o propunere și poate servi drept sursă de inspirație, ajustat la nevoile și specificul fiecărei organizații.

Dacă vrei să ai un punct de pornire în acest demers, te invităm să descarci The Onboarding checklist 101.

 

Articol scris de:

BEATRICE VANA
Training & Organizational Development Service Line Lead at Adecco Romania

Descarcă acum!

The Onboarding checklist 101


Sunt de acord ca Adecco Romania/Adecco Resurse Umane şi afiliații acestora să poată folosi detaliile mele pentru a-mi transmite informaţii despre serviciile acestora (inclusiv locuri de munca disponibile, invitatii la evenimente sau sondaje de opinie, buletine informative etc), prin poştă, poştă electronică, SMS, MMS, telefon, medii de socializare, notificări tip push în aplicaţii şi prin alte mijloace. Înţeleg că pot să renunţ la această opţiune în orice moment.