Care sunt beneficiile reale în ceea ce privește munca remote?

Telemunca – cunoscută și sub numele de remote work – a avut în ultimii ani o creștere constantă la nivel global, însă în urma pandemiei, popularitatea acesteia s-a accelerat și mai mult. Criza actuală a reușit să producă o schimbare atât în mentalitatea angajatorilor, cât și în modul de lucru al angajaților, care susțin că varianta muncii remote le-a adus beneficii în echilibrul job-viață personală și chiar le-a crescut productivitatea.

La nivel național, statisticile dintr-un studiu OLX ne arată că în 2019, doar 0,8% din forța de muncă din România muncea de acasă. Acest procent reprezintă un total de aproximativ 45.000 angajați, scor care punea România pe ultimul loc între statele Uniunii Europene privind rata de penetrare a regimului de muncă remote.

Deși nu avem date actualizate, acest lucru s-a schimbat cu siguranță în 2020, când tot mai mulți angajatori au decis să le permită angajaților opțiunea de a lucra de acasă în contextul pandemic. Mai departe, vom urmări care sunt beneficiile acestui tip de muncă și cum s-a schimbat dinamica în modul de lucru.

  1. Un plus pentru angajați: echilibru mai bun între muncă și viață personală

Poate unul dintre cele mai importante beneficii pe care le-am resimțit pe pielea noastră în contextual actual este echilibrul creat între jobul nostru de zi cu zi și viața personală. Pentru anumite industrii care își pot desfășura cu ușurință activitatea din propriul cămin, timpul câștigat din naveta casă-birou a adus plus valoare în viețile angajaților, oferindu-le mai mult răgaz pentru familie și pasiuni.

  1. Un plus pentru companii: nivel de retenție îmbunătățit

Oportunitatea pe care ne-a dat-o criza COVID-19 privind posibilitatea de a munci de acasă i-a ajutat pe angajatori să îmbunătățească rata de retenție a salariaților. Un aspect tot mai des întâlnit în ultimii ani este conceptul cunoscut sub numele de “job hopping” sau „săritul dintr-un job în altul”, reprezentativ mai ales pentru generațiile tinere, care caută să experimenteze o plajă cât mai largă de poziții și oportunități de carieră. Avantajele telemuncii și orelor de lucru flexibile aduc în prim plan companiile care oferă aceste lucruri, mai ales că în prezent, oamenii își doresc un job cu astfel de beneficii în pachetul salarial.

  1. Un plus atât pentru angajați, cât și pentru companii: productivitate crescută

Există studii desfășurate de Stanford, Cisco, Gallup sau chiar Harvard, care confirmă că angajații remote sunt într-adevăr mai productivi. Deși este încă un subiect foarte dezbătut, se pare că libertatea de a prioritiza proiectele de lucru, o autonomie mai mare asupra deciziilor care țin de sarcinile poziței ocupate, dar și un mediu de lucru familiar au dus la rezultate mai eficiente pe termen mediu și lung. Bineînțeles, trebuie luat în calcul și faptul că anumiți angajați au o viață de familie mai aglomerată, cu copii care sunt prinși acum într-un program diferit cu școala online, ceea ce poate schimba mult dinamica de lucru. Însă ideea de orar mix, cu zile de prezență la birou și zile de lucru acasă este un element pe care foarte multe branduri s-au gândit să îl exploreze și în viitor.

  1. Un plus pentu companii, dar și pentru angajați: costuri reduse

Datorită deciziei de a trece la munca remote, multe branduri au reușit să facă o serie de economii, scăzând astfel costurile de business. Spre exemplu, cheltuielile utilităților s-au micșorat, iar unele companii au decis chiar să renunțe la birourile fizice, salvând astfel costurile aferente chiriei.

Din perspectiva angajaților, aceștia au economisit mai mult eliminând naveta la job, mâncarea din pauzele de prânz sau chiar ieșirile cu colegii de după program.

Telemunca ne-a adus multe schimbări în dinamica modului de lucru, iar viața la birou va fi cu siguranță altfel în momentul reîntoarcerii în sediile companiilor pentru care lucrăm. Însă toate acestea ne-au dat de înțeles că putem face mai mult decât credem că suntem capabili. Iar această concluzie este poate cel mai mare beneficiu dintre toate.

Articol scris de Sabrina Vlăsceanu,

Marketing Project Manager