Prin prisma experientei de recrutor si evaluator de comportamente, am misiunea de a recomanda profile compatibile cu un rol, cu o echipa si cu o organizatie, de cele mai multe ori existente. Spun de cele mai multe ori, intrucat am avut ocazia de a identifica si profesionisti cu menirea de a contribui la implantarea unei noi companii in spatiul economic autohton.

Pentru a identifica persoanele potrivite, este necesar sa pornim de la contextul organizational existent, coroborat cu misiunea postului si obiectivele sale aliniate la strategia companiei. Aceste elemente sunt esentiale in a delimita profilul necesar, stiut fiind ca, in functie de mixul prezentat, este nevoie de persoane orientate catre dezvoltarea afacerii, catre gestionarea si mentinerea unei directii existente sau catre schimbarea ei, cu provocarile aferente.

La fel de necesar este de a evalua noul coleg prin potrivirea cu valorile si cultura organizationala, respectiv cu profilele deja existente in echipa din care ar trebui sa faca parte. Faceam la inceput distinctia intre organizatii active si cele care urmeaza sa ia fiinta, intrucat experienta a dovedit ca adaptarea / potrivirea individului in primul caz la / cu tipologia existenta este esentiala pentru o colaborare de durata; in cel de-al doilea, daca acesta ar urma sa aiba un rol decisiv in crearea noii structuri, el ar fi cel care ar da tonul echipei.

Am analizat potrivirea si succesul noilor colegi in organizatii de diferite marimi si din diferite domenii de activitate; factorii care contribuie decisiv la acestea sunt corespondenta intre valorile organizationale si valorile individuale, atitudinea fiecarei parti implicate, identificarea cu rolul ocupat, aprecierea muncii depuse, apartenenta la echipa, automotivarea, pasiunea, entuziasmul si implicarea in proiectele comune.

Unele dintre valorile cel mai des intalnite sunt comunicarea si deschiderea, onestitatea si transparenta, autenticitatea si integritatea, unitatea, excelenta si invatarea continua, respectul si responsabilitatea. La fel de real este si faptul ca, indiferent de structura, talia si domeniul de activitate ale organizatiilor, pentru a avea o colaborare succes, este esential sa valorificam potentialul real al individului in individualitatea sa. Pe termen scurt, putem incerca sa il aliniem unor valori existente, dar, daca acestea nu sunt fie in mod real impartasite de acesta, fie organizatia nu le translateaza in actiunile de zi cu zi, invariabil se va produce o ruptura sau individul isi va pierde din individualitate. Adaptarea de nevoie, impotriva firii sau de teama de a fi exclus este cea mai putin de dorit.

Si se intampla, din pacate. Zilnic. In mult prea multe organizatii si mult prea multor oameni. Remarc cu interes ca noile generatii sunt mult mai intransigente in a isi afirma statutul si afilierea la valori. Ca pun mult mai multe intrebari si ca vor sa inteleaga in ce fel pot sa se valorifice mai bine si sa se afirme, iar, atunci cand o fac cu decenta si cu un sens de autocunoastere reala, acest lucru ma bucura si imi da speranta ca, intr-o zi, candva utopia de a crea o fisa de post dupa individ va deveni un fapt real, ca talentele individuale, alaturi de empatie si umanitate vor fi cele care vor urni masini si sisteme, ca fiecare dintre noi va simti ca poate contribui la mai mult decat propriul interes si scop, iar acestea vor fi aliniate profilului cerut de fiecare organizatie in parte.

Laura Vlaicu
Senior Consultant
Adecco Professional and Executive Search