Poate una dintre cele mai importante misiuni ale unui recrutor este aceea de a identifica potrivirea profilului unui candidat cu organizatia pentru care il propune. Daca acest lucru este realizat in mod corect, toata lumea are de beneficiat pe termen lung. Problemele apar, de cele mai multe ori, atunci cand fie una dintre parti, fie ambele nu reusesc sa fie complet oneste in ceea ce priveste pe de-o parte realitatea existenta in cadrul organizatiei, iar pe de cealalta parte motivatia pentru respectiva oportunitate.

Ca intotdeauna, de altfel, este vorba de un cost de oportunitate; de orientarea pe termen scurt sau lung. In primul caz, toata lumea este aparent multumita de atingerea scopului imediat – aproape intotdeauna organizatiile doresc ocuparea postului cat mai curand posibil, recrutorul va recomanda candidatii deschisi catre noi oportunitati, iar acestia din urma isi vor juca propria carte pe masura celor mai probabile avantaje pentru schimbarea in sine. Atunci cand vorbim despre ocuparea unui post devenit vacant prin plecarea ocupantului sau, prima intrebare fireasca este de ce s-a intamplat acest lucru, mai ales daca nu vorbim despre o promovare interna a acestuia, apoi ar fi interesant de stiut de ce nu este luat in considerare un alt membru al organizatiei pentru a-i succede respectivului.

De asemenea, este important de inteles care sunt factorii de succes pe acel post, obiectivele sale, relatiile din cadrul companiei, mediul de lucru, asteptarile colegilor si ale sefului ierarhic – personalitatile acestora, etc. O alta intrebare pe care o consider esentiala pentru angajator este de ce, in viziunea sa, este o oportunitate pentru un potential candidat alaturarea sa in cadrul companiei. Personal fac tot posibilul sa cunosc cati mai multi membri din cadrul echipei, de la managerul direct pana la subordonati, orice informatie pot obtine ma ajuta sa inteleg contextul organizatiei si sa fiu mai aproape de ce are nevoie in acel moment.

Marturisesc ca astept cu nerabdare intalnirea cu fiecare candidat in parte pe care l-am selectat intr-o prima faza prin prisma experientei profesionale necesare pentru respectiva oportunitate. Fiecare discutie cu acestia imi permite sa vad dincolo de o sarcina de serviciu, un proiect de succes sau o promovare. Incerc sa aflu cum si de ce. Dar si pentru ce. Ce au simtit si cum i-au facut pe altii sa se simta pe parcurs. Cu exceptia celor care au avut norocul sa se nasca cu un har evident si sa il puna in practica atat pentru ei insisi, dar mai ales pentru restul mai putin inzestrati, noi ceilalti avem datoria fata de noi insine sa ne gasim locul in aceasta lume pentru a face ce am invatat cel mai bine sau ceea ce ne reprezinta.

Petrecem mult prea mult timp la locul de munca pentru a nu o face cu placere. Iar timpul este singura noastra resursa limitata. Cu o singura exceptie. Cred cu tarie ca, acolo unde exista vointa si motivatie, doar cerul este limita 🙂. Oricare ar fi lucrurile mai putin pozitive care ni s-ar intampla mai devreme sau mai tarziu, in masura in care am fost sinceri cu noi insine si am dat tot ce am putut cu drag si dedicare, nimic nu ne poate atinge sub forma unui esec. Doar ca o noua curba de invatare. Revenind la motivatia pentru a face o schimbare (in cariera), nu este neaparat un lucru rau ca aceasta sa fie una financiara, mai ales daca activam intr-un domeniu care ne place.

Dar nu are cum sa fie exclusiv aceasta. Pe termen lung. Pentru un job norma intreaga. Pentru ca, daca este, in lipsa altor pasiuni urmate in timpul liber, mai devreme sau mai tarziu, ne va ajunge sentimentul greu al neimplinirii de sine. Fiecare dintre noi a visat sa fie cineva intr-un domeniu sau altul atunci cand era copil sau tanar sau un pic mai mare. Intr-un final, nu conteaza recunoasterea exterioara, cat bucuria si mandria personala, atunci cand, nu o data, am spus – yes, ce tare sunt! Va doresc sa aveti parte de cat mai multe momente de acest gen si sa nu renuntati niciodata sa va gasiti drumul care va reprezinta!

Laura Vlaicu
Senior Consultant
Adecco Professional and Executive Search