5 trenduri care vor defini viitorul industriei HR. Cine câștigă și cine pierde pe piața muncii

Recrutarea și păstrarea angajaților devine o provocare în epoca globalizării. Nu doar firmele caută informații cruciale despre angajați, ci și aceștia, la rândul lor, apelează la instrumente care îi ajută să “niveleze câmpul de luptă”. Softurile inteligente vor transforma toate industriile, inclusv pe cea a rectutării. Iată cele mai importante tendințe:

1. CV-ul celui care te angajează va fi la un click distanță

Ce ați crede dacă la următorul interviu la care v-ați prezența, ați avea un “CV” al angajatorului? Mai mult decât atât, ați ști cine este recruiterul, ce îi place, care sunt preferințele lui? Probabil că ați fi mai aproape de jobul visat. Ei bine, există o platformă dedicată tipurilor de personalitate numită Crystalknows (https://www.crystalknows.com/), care se bazează pe strângerea datelor din mediul online (așa-numita “amprentă” lăsată pe internet)- baze de date, statistici și DISC assessment. Practic, softul potrivește anumite tipuri de personalitate. Aici îți poți verifica angajatorul, viitorul șef, colegii- posibilitățile sunt nelimitate. Puteți descoperi puncte comune, hobby-uri sau persoane cu care s-ar putea să aveți un conflict.

Totodată, programul se bazează pe faptul că odată înțeleasă personalitatea interlocutorului, comunicarea poate fi îmbunătățită. În plus, oferă chiar și sfaturi pentru abordarea unui anumit gen de personalitate. Metoda de evaluare din spatele softului îți poate spune cum se va comporta o persoană într-un anumit tip de situație, cum îi poți câștiga încrederea, cum trebuie să te porți în prezența ei. Testul de personalitate poate fi adăugat profilului Linkedin. Directorul de HR va fi o carte deschisă pentru candidați.

Spre exemplu, în link-ul următor ați putea vedea cum aș interacționa și comunica cu Barack Obama sau Oprah Winfrey. Dacă aș avea un interviu cu seful Linkedin, Jeff Weiner, aș puta chiar primi sfaturi despre cum să îmbunătățesc comunicarea, propunându-mi teme de discuție. Și acesta este doar începutul…

2. Softurile inteligente vor ști totul despre tine. Chiar și lucrurile de care nu ești conștient

Un soft complex care poate ciți toate profilele pe care le-am creat pe internet ne poate contura personalitatea. Aceste computere și tehnologii noi devin tot mai bune în a judeca oamenii și a lua decizii. Cei de la Mckinsey s-au gândit deja la asta. În momentul în care suni în call-centerul lor, după numărul de telefon și baza de date, softul recunoaște cine ești, îți determină profilul și te trimite automat la un consultant care are același tip de personalitate. În cazurile în care această tehnologie s-a aplicat, costurile au fost reduse, durata convorbirilor a scăzut, eficiența a crescut, vânzările s-au redresat. Cum ar fi să suni la operatorul tău telecom extrem de nervos din cauza problemelor tehnice și să fii tratat exact cum trebuie de o personalitate asemănătoare și înțelegătoare? Empatie, comunicare, creșterea încrederii. Toate acestea ar fi transferate asupra brand-ului respectiv.

Și nu ne oprim aici! Acesta este doar vârful aisbergului. Companii imense cheltuie anual pentru aceste softuri și platforme. Netflix investește în fiecare an 150 de milioane de dolari pentru recomadari de conținut. Au angajat 300 de oameni doar pentru asta. CEO-ul Netflix, Neil Hunt, a declarat că un user normal de Netflix petrece maxim câteva minute pe platformă, derulând între 20 și 50 de titluri. Prin algoritmul introdus, Netflix ține minte ce îți place și poate face recomandări asemănătoare bazate pe profilul tău. În această cursă a înarmării s-au angajt deja Amazon, Google, Facebook și alți mari titani din IT.

Toate aceste companii se luptă pentru a crea cele mai bune sisteme și cele mai dezvoltate platforme. Oare dacă am cunoaște mai bine preferințele candidaților și clienților noștri am putea îmbunătăți lucrurile? Am putea să le oferim o experiență grozavă dacă le-am cunoaște reacțiile emoționale?

3. Emoțiile încep să fie măsurate. Iar rezultatele sunt… matematice

Oare am putea adapta tehnologia emoțiilor umane? Asta ne propune Affectiva, o modalitate nouă, inventiva, originală de a construi o bază de date, o inteligență artificială emotivă. Aproape 4 milioane de oameni din peste 75 de țări cuprinși într-o singură bază de date imensă. Conținutul digital, tehnologia, recrutarea, toate pot fi îmbunatățite de emoțiile umane.

Un cod automat de recunoaștere facială combinat cu mijloace științifice poate recunoaște și determina tipul de emoție și starea afectivă în care vă aflați. Orice față, din orice colț al lumii, indiferent de tehnologia folosită, vor fi aduse la un loc în timp real. Au și fost testați oameni în timp ce priveau reclame sau divertisment. Cât de bună ar fi o reclamă dacă vei ști dinainte reacția publicului țintă?

Cât de rapid ți-ai găsi candidați dacă ai cunoaște reacția lor la postarea jobului? Optimizarea, predicția și evaluarea constanța vor face din aceste tool-uri mijloace de recrutare în viitor.

Deja am ajuns să “măsurăm” emoțiile, să le cuantificăm și să “creștem” din ele baze de date cu un conținut și potențial uimitor. Bazele de date conținând emoții, reacții, personalități sunt încă în stadiul incipient, dar ele vor deveni tooluri indispensabile în recrutare.

La un simplu inteviu CBI putem adaugă o cameră web și un soft de recunoaștere. Rata noastră de success ar crește fără îndoială. O astfel de bază de date ar fi neprețuită. Vreți să vedeți cum v-ați simți în această postură? Real Eyes IT o poate face online pentru voi. Companii de cosmetice, cinematografe au investit în aceste tehnici noi pentru a capta interesul audienței și a-și înțelege mai bine clienții, dorințele lor, trendurile pieței.

Așadar, de ce există preferința pentru judecata umană, subiectivă în general, în detrimentul celei aparținând unui software obiectiv? Emoțiile subconștiente pot fi importate într-un grafic, o campanie de recrutare poate fi măsurată, evaluată, comparată cu cea a competiției, ajutând la luarea deciziilor și îmbunătățirea rezultatelor în timp real.

4. Globalizarea va influența toate joburile, chiar și pe cele pe care le consideram “locale”

De la măsurarea emoțiilor într-un birou de interviuri ajungem la globalizare. Măsurarea pe o scară globală, un imens index al emoțiilor. Dell ne propune măsurarea colectivă a audienței, a răspunsurilor emoționale și nivelului atenției, împărțită pe nivele de vârstă și sex. În viitorul apropiat, deciziile locale, deciziile din anumite țări vor fi imposibil de luat fără a avea în vedere impactul global. Globalizarea poate fi o porblema, dar tot ea este Soluția. Globalizarea pune resursele lumii la îndemâna oricui. Din 196 de țări din lumea întreagă, din 196 de mini-lumi, creăm globalizarea, fiecare aducându-și contribuția.

Societatea în care trăim, societatea care știe tot ceea ce facem, societatea care ne citește profilul Facebook sau Linkedin sau ne sugerează, fără să știm, conținut, reclame, videoclipuri, lucruri pe care să le cumpărăm, companii cărora să le dăm like sau share, această societate are un impact imens asupra lumii HR și a dezvoltării ei în viitor.

Trăind într-o astfel de lume și îndreptându-ne spre un altfel de viitor, am crede că am putea avea mai multă încredere în inteligența artificială. Însă, pe măsură ce tehnologia se dezvoltă tot mai mult, câteodată nu putem ține pasul cu ea, cu atât mai mult se intensifică și aversiunea noastră față de ea. Deși știm că algoritmii sunt siguri, câteodată ne încăpățânam să credem că deciziile umane sunt mult mai inspirate. De câte ori nu ați respins sugestiile Google Maps, crezând că alt traseu este mai bun? Asta pentru că oamenii tind să-și asculte instinctele. De ce nu putem avea încredere în algoritmi, se întreabă și Harvard Business Review?

5. Softurile inteligente vor concedia lucrătorii din servicii, așa cum roboții i-au pus pe liber pe muncitori

Echilibrul digital este foarte fragil. Vedem tot timpul știri despre cum oamenii sunt cazați în hoteluri de roboti sau cum anumite joburi vor fi pierdute în față automotizarii și tehnologiei. Un studiu relevant despre asta revoluție a fost elaborat de Dr. Michael A. Osborne de la Universitatea Oxford, care estimează că aproape jumătate din joburile din SUA riscă să fie automatizate în următorii 20 de ani. Joburi din sectoare de activitate precum transportul, logistică, administrativ, suport sunt printre primele pe listă.

Un calculator îți numără deja șansele de fi concediat de softurile inteligențe! Dar asta nu ar trebui să ne îngrijoreze deloc. Zeci de mii de alte joburi apar anual. Același lucru s-a întâmplat și în timpul revoluției industriale. Dar iată-ne totuși aici. Cine știe ce joburi vor apărea în viitor?

Echilibrul digital în lumea HR trebuie menținut, apreciat și totodată dezvoltat. Cu cât societatea se va digitaliza mai mult, oamenii vor caută în general o detoxifiere digitala. În conluzie, lumea HR și viitorul HR ar trebui să se pregătească pentru bazele de date emoționale și algoritmii lor pentru că viitorul pieței muncii nu va fi altul decât echilibrul digital.

Catalin Stanculescu
Branch Manager Adecco Craiova